Sivut

lauantai 6. kesäkuuta 2015

Ateriarytmin tärkeys

Moi! :)

Pikkuhiljaa olen alkanu todella ymmärtämään ateriarytmin tärkeyden.
Olin vähän aikaa sitten ravitsemusvalmennuksessa, ja siellä nousi mm. juurikin tämä ateriarytmi esiin.
Laitoin valmentajalle myös viestiä, kun mietin, miksi en jaksa työpäivien jälkeen oikein enää harrastaa liikuntaa, kun väsyttää niin paljon.
Vastaus oli hyvin yksinkertainen; ateriarytmin vuoksi.

On aika vaikeaa syödä n. 3-4 tunnin välein töissä, kun saa jatkuvasti juossa paikasta toiseen, että saisi omat hommat hoidettua (olen siis töissä palvelutalolla) ja välillä ei oikein kerkeä käydä haukkaamassa mitään.
Aamuvuorossa syön siis ensimmäisen kerran kotona ennen töihin lähtöä, töissä seuraavan kerran 10 maissa, ja seuraavan kerran taas 14-15 maissa. Tämä nyt ei vielä ole niin paha mutta esim. iltavuoro päivä näyttää tältä:

Aamupala n. klo 8
Lounas n. klo 11
Töissä kahvit n. klo 14 (kahvin kanssa ei yleensä mitään syötävää)
Päivällinen n. klo 17.
Iltapala kotona n. klo 21.30

Toki iltavuoron jälkeen nyt ei tarvitsekaan lähteä esim. liikkumaan, mutta ruokarytmi olisi silti hyvä säilyttää kunnollisena.
Ja kyllä sen huomaa kun on siitä aamu 11:sta klo 17:sta asti syömättä, että "pikkusen" nälkä jo painaa päälle.

Nyt kuitenki olen tähän yrittäny kiinnittää huomiota, mutta edelleen ne ruokavälit menee välillä aivan liian pitkiksi..

Onko sellä ruudun takana ketään hoitotyöläistä ym. ihmisiä, jotka eivät työpäivän aikana jouda syömään kunnolla? Onko teillä mitään vinkkejä tähän?
Muuten ateriarytmit ovat aikalailla kohdillaan, ainoa ongelma on vain töissä, kun ei yksinkertaisesti ehdi välillä syömään.
(kuva googlesta)

  Ateriarytmillähän on myös suuri vaikutus laihtumiseen. Kun syö tasaisesti pitkin päivää, ei missään vaiheessa pääse nälkä yllättämään, eikä esim. illalla tule syötyä suuria määriä ruokaa/herkkuja.
Jos taas ruokavälit ovat hyvin pitkiä, tulee nälässä syötyä kerralla suuret määrät ruokia, ja usein vielä herkkuja päälle. Elimistö alkaa vaatia ruokaa, ja usein ensimmäisenä tulee syötyä esim. karkkia/leivonnaisia ym. jotta saisi verensokerin nousemaan nopeasti. Kuitenkin kannattaa mielummin nälkäisenäkin panostaa kunnon ruokaan.:) Itse vien aina valmiiksi suunnitellut eväät töihin.

Toinen asia, mikä töissä on hankalaa, on veden juonti.
Vaikka pidän itselläni joka päivä vesipulloa mukana, en siltikään juo edes sitä yhtä puolen litran pulloa tyhjäksi töissä. On aivan liian vähän juoda 0,5 litraa vettä 8 tunnin aikana! Varsinkaan jos joutuu jatkuvasti olemaan liikkeessä.

(kuva googlesta)
 Tällaisia ajatuksia tänään. Tarkoitus oli tänään tehdä käsitreeni kotona, mutta kun sain syötyä painuin lähes suorilta nukkumaan ja nukuinkin n. 1½ tuntia.
Pakko todeta tähän väliin, että myös työpaikan sisäilman laadulla saattaa olla väsymyksen kanssa jotain tekemistä...

Mutta ihanaa ja reipasta viikonloppua kaikille! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ilahdun suuresti kommentistasi! <3