Sivut

maanantai 13. helmikuuta 2017

Mitä kehitystä on tapahtunut näiden vuosien aikana?

Moi pitkästä aikaa!

Mulla oli yks päivä jokin juttu mielessä, mistä olisin voinut kirjottaa, mutta nyt en enää muista sitä :D
Mitä opimme tästä: laita aina ylös postausideat!
Mutta päädyin nyt sitten käymään läpi vähän omaa elämää viimeisten vuosien osalta. Ja nimenomaan ravitsemuksen ja liikuntatottumusten kannalta.
***
En muista oonko kertonut täällä, mikä sai mut alunperin kiinnostumaan omasta terveydestä ja kiinnittämään siihen paljon enemmän huomiota.

Minä ja mun mieheni asuttiin silloin vielä pohjoisessa, Kittilässä.
Lähdettiin yks päivä kiipeämään Levin rinteen portaita ylös, joita on varmaan se lähemmäs 400.
Mulla oli jo valmiiksi sellanen vitutus ja paska fiilis, että "en varmaan kiipee mitään, ja tää kävelyki on ihan syvältä".
Ennen puoltaväliä, mulla alko huimaamaan ja sydän hakkas tuhatta ja sataa ja sillä hetkellä kuvittelin jopa pumpusta ottavan.
 Ei sit enää jatkettu sitä kiipeemistä, vaan lähdettiin kotiin.
 Nyt mä uskon, että se "kohtaus" johtu vaan siitä suuresta vitutuksesta, kun mut oli ns. pakotettu sinne lenkille, kun en siitä tykännyt :D
Mutta onneks mä sain sen kohtauksen sillon, sillä en usko, että välttämättä olisin mun elämäntapoja alkanut muuttamaan muuten.

 Mutta tuo päivä oli se, mikä muutti varmasti mun loppuelämäni.
 Tuon päivän jälkeen mä päätin, että elämä ei voi jatkua näin. Että mä en halua oikeesti kuolla kolmekymppisenä sydänkohtaukseen vaan sen takia, että elämäntavat on niin huonot.
***
 Näiden vuosien aikana olen etsinyt sitä omaa juttua ravitsemuksen ja liikunnan osalta.
Olen kokeillut mm. karppiruokavaliota, vähän paleotyyppistä ruokavaliota, kasvissyöntiä... Olen myös usein kuvitellut syöväni terveellisesti, mutta tajunnut jossain vaiheessa että eihän tää nyt kauheen terveellistä ole. :D
Yhä edelleen etsin sitä itselle sopivaa ruokavaliota, mutta tällä hetkellä kallistun sekasyönnin kannalle yrittäen kuitenkin painottaa kasviksiin, marjoihin ja hedelmiin sekä muutenkin puhtaisiin raaka-aineisiin.
Mua kiinnostaa myös ruoka-aineiden ravintosisältö. Joskus saatankin syödä jotain vaan sen vuoksi, että siitä saa esim. hyviä rasvoja tai vitamiineja.
No siinähän sitä terveysruokaa :D Viime lauantaina käytiin piiiitkästä aikaa brunssilla Tampereella Fazerin kahvilassa <3
Tässä ravitsemusasiassa mua on auttanut vuosien ajan kaks blogia:
Suurkiitos siis heille <3
 Suosittelen suuresti lukemaan molempia blogeja!

Innostuinkin viime vuonna käymään Trainer4You:n ravintovalmentaja-koulutuksen, ja tulevaisuudessa toivonkin pääseväni tekemään sen alan hommia.
Kunhan ensin saan itseni kuntoon sillä saralla :)
Liikuntatottumuksetkin ovat muuttuneet, ja liikunnasta on tullut suhteellisen pysyvä osa arkea.
Tällä hetkellä käyn siis 3 kertaa viikossa kuntosalilla, ja tykkään siitä!
Mulle on tosi tärkeetä, että oon löytänyt sen mukavan, omaltatuntuvan lajin. Mulle on nimittäin lähes mahdotonta liikkua vain siksi, että on pakko, vaan haluan myös nauttia siitä lajista, minkä parissa olen. Ja tällä hetkellä salitreeni on mulle todella kova juttu :)
***
 Toki nämä molemmat, niin ruoka-asiat ja liikunta, on edelleen opeteltavia juttuja.
Kun on lapsuutensa elänyt niin, että on voinut syödä mitä sattuu eikä ole esim. oppinut koskaan syömään kasviksia, on siinä tekemistä ja opeteltavaa moniksi vuosiksi!
Mutta tekemällä kehittyy ja oppii, kun vaan halua on :)
 ***
Millaisia ruoka- ja liikuntatottumuksia teillä on? ^^ 
Onko teillä esim. liikunta kuulunut aina teidän elämään, vai ootteko sen joutuneet opetteleen?
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ilahdun suuresti kommentistasi! <3